Тамыз айында Мемлекет басшысы Жарлық шығарған Қазақстанның 2029 жылға дейінгі ұлттық даму жоспары (ҰДЖ) жарияланды. ҰДЖ үкіметтің алдағы 5 жылға арналған елдің әлеуметтік-экономикалық дамуының негізгі мақсаттары мен жоспарларын қамтиды. Осыған байланысты Halyk Finance жеке жарияланым шығарды, онда сарапшылар қайта қаралған ҰДЖ-да, өкінішке қарай, Қазақстанның қазіргі даму үлгісін айтарлықтай өзгерту бойынша нақты ұсыныс жоқ екенін айтады. Бұл материалда агроөнеркәсіп кешеніне (АӨК) арналған ғылыми-зерттеу жұмыстарының бөліміне жеке тоқталған.

Жалпы, ҰДЖ төмен өнімділікпен, нашар дамыған инфрақұрылыммен, кооперация мен жабдықтың төмен деңгейімен байланысты агроөнеркәсіптік кешеннің көптеген негізгі мәселелерін атап көрсетеді. Дегенмен, онда ауыл шаруашылығын дамыту бойынша өткен үкіметтің барлық күш-жігерінің неліктен күтілетін нәтижеге әкелмегені туралы сыни талдау, сондай-ақ нарықтағы сәтсіздіктерді еңсеру жоспарлары қамтылмаған. Белгілі бір ережелерді қоспағанда, аграрлық секторды дамыту бойынша ұсынылып отырған шаралардың көпшілігі нарықтық құралдарға толық көшуді болдырмай, бұрын қолданылған командалық-әкімшіл тәсілдерді қайталайды.

ҰДЖ-да дұрыс атап өтілгендей және біз де бірнеше рет атап өткендей, Қазақстан ауылшаруашылық жерлерінің көлемі бойынша әлемде алтыншы мемлекет бола отырып және негізгі нарықтарға қол жетімділігімен айтарлықтай ауыл шаруашылығы әлеуетіне ие. Бірақ өзінің жоғары экономикалық және әлеуметтік маңыздылығына қарамастан, ауыл шаруашылығы ондаған жылдар бойы ЖІӨ-нің 5%-нан аспай келеді. Салыстыру үшін, климаттық жағдайы Қазақстанмен ұқсас Өзбекстанда ауыл шаруашылығының жалпы ішкі өнімдегі үлесі 25%, ал Қырғызстанда 14%-ға жетеді.

Агроөнеркәсіптік кешендегі жалпы жағдайға қысқаша сипаттама берілгеннен кейін ҰДЖ ауыл шаруашылығының жекелеген салаларындағы – өсімдік шаруашылығы, мал шаруашылығы, ауыл шаруашылығы өнімдерін қайта өңдеу мәселелеріне талдау жасайды. Жалпы, құжатта ауыл шаруашылығы саласындағы көптеген маңызды мәселелер қысқаша сипатталғанын атап өткім келеді. Олардың қатарында өнеркәсіп өнімділігінің төмендігі, еңбекақының төмендігі, суармалы жерлердің баяу өсу қарқыны, топырақ жамылғысының нашарлауы, суды пайдалану тиімділігінің төмендігі, көлік-логистикалық инфрақұрылымның нашар дамуы, ауыл шаруашылығы кооперациясының төмен деңгейі және материалдық-техникалық жарақтандырудың жеткіліксіздігі жатады.

Бұл ретте құжатта азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз ету, шын мәнінде өзін-өзі азық-түлікпен қамтамасыз ету мәселесіне үлкен мән берілген. Бір емес, бірнеше рет жазғанымыздай, мұндай риториканың өзі дұрыс емес, өйткені азық-түлік қауіпсіздігі барлық ауыл шаруашылығы өнімдерін ел ішінде өндіруді білдірмейді. Дегенмен, бұл үкіметтің экспортқа әртүрлі шектеулер енгізуін негіздейді, бұл ақыр соңында ауыл шаруашылығының тиімділігін төмендетеді және фермерлердің кірісіне теріс әсер етеді. Оның жарқын мысалы ретінде күнбағыс тұқымын, пиязды, бидайды және т.б. экспортқа шектеулерді келтіруге болады.

Агроөнеркәсіптік кешенді дамытудың 2029 жылға дейінгі үш іргелі міндеті мыналар екенін атап өткен жөн: (i) әлеуметтік маңызы бар тауарлардың барлық санаттары бойынша азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз ету; (ii) мал шаруашылығы өнімдерінің және ауыл шаруашылығы өнімдерін қайта өңдеудің экспорттық әлеуетін ашу және (iii) нәтижелі жұмыспен қамтуды және қызметкерлер үшін лайықты әл-ауқат деңгейін қамтамасыз ету. Соңғы екі мақсатқа қатысты сұрақтарымыз болмаса да, бірінші мақсат шын мәнінде екіншісіне қайшы келеді, өйткені өзін-өзі азық-түлікпен қамтамасыз ету (импорт алмастыру) саясатының құралдары Қазақстанның ауыл шаруашылығы өнімдерін сыртқы нарықтарға экспорттауды ілгерілету тәсіліне тікелей қайшы келеді.

Біздің ойымызша, ең маңызды міндет – азық-түлік экспортының көлемі импорт көлемінен айтарлықтай асып түсуін қамтамасыз ету. Ауыл шаруашылығы Қазақстан халықаралық нарықта бәсекеге қабілетті бола алатын өнімге ғана мамандануы керек. Арзан, сапалы импортпен бәсекеге қабілетті болмаса, өнім өндірудің қажеті жоқ. Егер ауылшаруашылық өнімдерінің импортының бағасын басқа мемлекет субсидиялайтын болса, бұл үшін ДСҰ рұқсат еткен тарифтік шаралар бар.

Мемлекет басшысы таяудағы жолдауында жер аграрлық сектордың инвестициялық тартымдылығының негізгі элементі екенін атап өтті. ҰДЖ ауыл шаруашылығы жерлерін пайдалану тиімділігін арттыруға бағытталған белгілі бір шараларды ұсынады. Дегенмен, оның негізгі элементі – ауыл шаруашылығы жерлеріне жеке меншікті енгізу жетіспейді. Әлемдік тәжірибе көрсеткендей, ауыл шаруашылығы мақсатындағы жерлерге жеке меншік және мұндай жерлерді сатып алу-сату нарығының дамыған болуы АӨК бәсекеге қабілеттілігін арттырудың және қаржыландыруға қолжетімділікті жақсартудың алғышарты, өйткені ауыл шаруашылығы тауарын өндірушілердің көпшілігі үшін негізгі қамтамасыз ету көзі — жер. Бүгінде ауыл шаруашылығы жерлерін жеке меншік және сатып алу-сату нарығы емес, шенеуніктер қайта бөлген кезде мұндай жердің инвестициялық құны жоқ. Осыған байланысты, біздің ойымызша, Қазақстанда түбегейлі жер реформасын жүргізу қажет.

Жоғарыда айтылғандардан басқа, ҰДЖ-ның негізгі кемшілігі, біздің ойымызша, ауыл шаруашылығын дамыту бойынша өткен мемлекеттік шаралардың тиімділігіне талдаудың жоқтығы. Құжатта агроөнеркәсіптік кешенді дамыту бойынша құзырлы органдардың бұған дейінгі барлық күш-жігерінің неліктен күтілетін нәтиже бермегеніне сыни талдау жасалмаған. Оның үстіне, ол белгілі бір сегменттердегі нарықтағы сәтсіздіктерді жеңу жоспарларын қамтымайды. Сонымен қатар, ҰДЖ-да ұсынылған шаралардың көпшілігі тиімсіз болып шыққан «ескі» командалық-әкімшілік әдістер мен тәсілдерді қайталайды. Бұл, әсіресе, агроөнеркәсіп кешенін мемлекеттен жеңілдікпен қаржыландыру мысалында байқалады.

Бүгінгі таңда аграрлық секторға мемлекеттік көмектің басым көпшілігі нарыққа қарсы сипатта, бұл ауыл шаруашылығы тауарын өндірушілердің бәсекеге қабілеттілігін арттыруға (ең алдымен өнімділікті арттыру) нарықтық уәждемесінің бұрмалануына әкеледі. ҰДЖ ауыл шаруашылығындағы төмен өнімділік мәселесін ашық мойындайды, бірақ шешім ретінде нарықтан төмен мөлшерлемелер бойынша жеңілдетілген қаржыландыру тетіктерін пайдалануды және кеңейтуді ұсынуды жалғастыруда. Осы тәжірибенің кесірінен агробизнес іс жүзінде бәсекелестік арқылы өмір сүруге ұмтылмайтын, бірақ мемлекет оған әрқашан көмектесетінін және ауыл шаруашылығына қажет емес кезде қаражат бөлетін бюджет масылына айналды.

Осыған байланысты кәсіпорындар мен шаруашылықтарды нарықтық мөлшерлемеден төмен мөлшерлемемен несиелеуді дереу тоқтату керек. Мемлекет басшысының жолдауында да осындай мәлімдемелер айтылып, онда ең маңызды міндет – тікелей субсидиялаудан қолжетімді несиелендіруге кезең-кезеңімен көшу екені атап өтілді. Бұл ретте мемлекет агробизнеске көмектесуді доғарсын деп отырған жоқпыз. Үкімет ауыл шаруашылығы саласын арзанырақ қаржыландырумен қолдағысы келсе, онда ол қаржы жүйесіндегі нарықтық қатынастарды бұзбай-ақ жасай алады. Ол үшін нарықтық пайыздық мөлшерлемені бюджеттен тікелей қарыз алушыға субсидиялауы керек.

Бір емес, бірнеше рет жазғанымыздай, ауыл шаруашылығындағы нарықтық қатынастарды бұрмалайтын тиімсіз мемлекеттік қолдауды қысқартып, қайта бағыттау қажет. Жеке сектордың дамуын тежеудің орнына, мемлекеттік шығыстар мен инвестицияларды ауыл шаруашылығында бәсекелестік пен тиімді жеке кәсіпкерлікті ынталандыруға қайта бағыттау керек. Үкімет кәсіпкерлікті дамытуға, жеке инвестицияларға және бизнес динамизміне ықпал ететін бизнес-ортаны құруға назар аударуы керек, бұл жерде тиімсіз бизнес тез арада тиімді бизнеспен ауыстырылады. Капитал мен еңбек ресурстарын қайта бөлудің нарықтық механизмдері секторда автоматты түрде жұмыс істеуі керек.

Жалпы, мемлекеттік субсидиялар толығымен дерлік ауыл шаруашылығындағы инфрақұрылым мен адами капиталды дамыту жобаларына бағытталуы керек. Осыған байланысты, басымдықтарға аграрлық ғылым мен құзыреттерді дамыту, сондай-ақ көлік, логистика және ирригациялық инфрақұрылымға инвестиция тарту шаралары қарастырылған ҰДЖ-да біршама ілгерілеушілік бар.

Қорытындылай келе, жоғарыда аталғандар бекітілген Ұлттық даму жоспарына қойылатын сұрақтардың бір бөлігі ғана екенін атап өткім келеді. ҰДЖ басқа да кемшіліктерін алдыңғы жарияланымдарымыздан таба аласыз. Жекелеген шараларды есептемегенде, ауыл шаруашылығы мен басқа да салалардағы реформаларға деген көзқарастар соңғы 10-15 жылда билік ұсынғаннан айтарлықтай ерекшеленбейтінін тағы да атап өтейік. Бүгінгі таңда толыққанды нарықтық экономикаға түбегейлі көшуді болдырмай, қолданыстағы экономикалық жүйеде тек жеке параметрлерді өзгерту әрекеттері жасалуда.

Санжар Қалдаров – Halyk Finance Талдау орталығы