2023 жылдың үш айының қорытындысы бойынша елімізде электр энергиясын өндіру 31 млрд кВт·сағ құрады, бұл былтырғы сәйкес кезеңмен салыстырғанда 0,9% артық. Бұл ретте электр энергиясын тұтыну 30,9 млрд кВт·сағ-қа жетті (бір жылда 1,4% өсті).
Жалпы, елімізде электр қуатының тапшылығы бар, бұл энергетика саласын осал етеді. Мәселен, биыл қаңтар айында елімізде электр энергиясының тапшылығы 4,2 млн кВт·сағ құраса, ақпанда 23,3 млн кВт·сағ құрады. 2022 жылы тапшылық сегіз ай бойы байқалды. Бірақ бұл бүкіл елге қатысты емес. Өңірлер бойынша, мысалы, оңтүстік аймақта электр қуатының тапшылығы бір жылдан астам уақыт бойы жалғасып келеді және бұл елдің энергетикалық қауіпсіздігіне айтарлықтай нұқсан келтіруде. 2023 жылдың наурыз айында ғана оңтүстік Қазақстанда өндіріс тұтынудың 57,2%-ын ғана жапты – тапшылық 971,0 млн кВт·сағ құрады. Бұл қажеттілік еліміздің басқа өңірлерінен келетін электр энергиясы есебінен өтеледі.
Егер электр қуатының тапшылығы республика бойынша байқалса, онда ол көрші Ресейден сатып алу арқылы өтеледі. Яғни, РФ энергетикалық жүйесі Қазақстандағы өндіріс пен тұтыну арасындағы сағаттық ауытқуларды өтей отырып, ҚР-ның біртұтас энергетикалық жүйесін қолдайды. Шындығында, ҚР энергетикалық жүйесі жеткілікті және тәуелсіз емес, РФ-ға тікелей тәуелді екенін көрсетеді.
Жалпы, Қазақстан 2021 жылдың күзінен бастап кешкі уақытта 1,3 ГВт-тан асатын электр қуаты мен қуат тапшылығына тап болды.
ҚР Энергетика министрлігінің электр энергиясы мен қуаттылығының жеті жылдық болжамды балансына сәйкес, 2029 жылға қарай электр қуатының тапшылығы 3 ГВт-тан асады деп күтілуде.
Сондай-ақ болжам бойынша, электр қуатының тапшылығы 2025 жылға дейін сақталады. Ал 2029 жылға қарай тапшылық 5,5 млрд кВт·сағ көлемінде максималды болады. Бұл ретте қолда бар қуат қорының азаюы байқалады. Қазіргі жағдай болжанғаннан ертерек және әлдеқайда үлкен көлемде қуат тапшылығына әкелуі мүмкін.
Қазір электр станциялардың құрылғыларының 55,5%-ы 30 жылдан ескі. 5,8%-ы — 21–30 жыл аралығында, 13,1%-ы — 11–20 жыл, 18,2%-ы — 5–10 жыл, 7,4%-ы — 5 жылға дейін. Құрылығылардың физицалық тозуы 59%, бұл станциялар ПӘК-ін 2 есе төмендетеді.
Электр желілерінің көбі 1970 жылдары жасалған. ҚР электр желілерінің тозу деңгейі орта есеппен 66%-ды құрайды. Тасымалдау кезінде электр энергиясының ысырап нормасы 6-7% болса, қазіргі бұл 11% деңгейінде. ӨЭК шығындарының деңгейі орташа есеппен 14%-ды құрайды. Шығындар 40 жылдан астам жұмыс істеуге және электр беру желілерінің көпшілігінің ұзындығына байланысты.
Энергетика саласының отын-энергетикалық ресурстарды тиімсіз пайдалануынан басқа, жоғарыда аталған проблемалар Қазақстанның энергетикалық жүйесінің жұмыс істеу сенімділігін де төмендетеді және ҚР энергетикалық қауіпсіздігі мен экономикасының тұрақтылығына теріс әсер етеді.
Қазіргі уақытта энергетикалық кешеннің негізгі активтерін қайта құруға, жаңғыртуға және күрделі жөндеуге, ең алдымен, тарифтерді белгілеу жүйесіне байланысты мүмкіндік жоқ. Қолданыстағы тарифтер қажетті шығындардың басым бөлігін өтей алмайды.
ҚР Энергетика министрлігі айына 1 МВт үшін 590 мың теңге мөлшерінде белгіленген қуаттылықтың шекті тарифі 2019 жылдан бері қайта қаралған жоқ. Бұл ретте 2015-2022 жылдар аралығындағы жиынтық инфляция деңгейі 78%-ды құрады.
Елдің электр қуатына деген сұранысын қанағаттандыру үшін жаңа электр станцияларын салу қажет, бұл инвестицияның қайтарымдылығының лимитін арттыруды талап етеді. Жүйелік оператордың айтуынша, Қазақстанда жылу электр станцияларының 55%-ы, су электр станцияларының 68%-ы 30 жылдан ескі. Электр энергиясының төмен тарифтері электр энергетикасы саласының жаңартуға, кеңейтуге және жаңа объектілерді салуға, сондай-ақ жоғары білікті кадрларды ұстауға қажетті ресурстарды алмайтындығын көрсетеді. Энергетикалық нысандарды жеткіліксіз қаржыландыру түптеп келгенде өнеркәсіптің деградациясына және экономиканың электр энергиясына деген қажеттілігін қамтамасыз ете алмауына әкеледі.
«Тарифті инвестицияға айырбастау» бағдарламасы 2009 жылдан 2015 жылға дейін қолданылды. Осы кезеңде электр станциялары жабдықтарын жаңартып, күрделі жөндеу жұмыстарын жүргізуге жақсы мүмкіндік алды. Белгілі бір уақыт кезеңінде энергетикалық кәсіпорындардың қандай да бір қауіпсіздік маржасын қалыптастыра алуына байланысты ірі апаттар байқалмады. Соңғы жылдардағы – Екібастұз, Рудный, Риддер, Теміртау қалаларындағы апаттар қауіпсіздік шегінің таусыла бастағанын көрсетеді. Қазір Энергетика министрлігінің мәліметінше, елімізде жұмыс істеп тұрған 37 жылу-электр станциясының (ЖЭО) 19-ы қызыл аймаққа, 11-і сарыға, 7-і жасыл аймаққа енген. Қызылорда, Кентау қалалары 80% сыни деңгейдей асып кетті.
Әлемдік тәжірибе көрсеткендей, Еуропа елдері электр желілерін жаңарту үшін тарифтерді белгілеуді ынталандыру механизмін (RAB-тарифтер) пайдаланды. Бұл өндірушінің және электр энергиясын жеткізушінің құрал-жабдықтарының құнымен анықталатын көрсетілген қызметтердің кірістілік нормасы. Бұл «Шығын+» принципінен гөрі инвестицияны ынталандыратын реттелетін активтер базасы (RAB) үлгісін пайдаланатын электр энергиясын таратуды реттеудің баламалы тәсілі. Ынталандыру тарифі енгізілгеннен кейін, мысалы, Румынияда 7 жылда электр желілерінің үштен бірі жаңартылды. Активтерге базалық баға белгілеу жүйесі АҚШ, Канада, Еуропа – Германия, Польша, Франция, Венгрия, Румыния, Чехия және басқа елдерде табысты қолданылады.
Қазақстанда «Тарифті инвестицияға айырбастау» бағдарламасын енгізу энергия өндіруші ұйымдардың қолда бар активтерін реконструкциялауға, жаңғыртуға және кеңейтуге және сол арқылы энергетикалық жүйенің сенімділігін арттыруға мүмкіндік береді. Электр станцияларына инвестиция ағынын қамтамасыз ету резервтерді барынша жылдам және тиімді түрде тартуға мүмкіндік береді.
Жоғарыда атап өтілгендей, 2009 жылдан 2015 жылға дейін елде электр энергиясына шекті тарифтерді енгізе отырып, «Тарифті инвестицияға айырбастау» бағдарламасы болды. Осы кезеңде 1,2 ГВт жаңа қуаттарды іске қосу және 1,7 ГВт қуаттарды қалпына келтіру арқылы қуаттылықтың орта мерзімді резерві құрылды, бұл сайып келгенде бұрын туындаған тапшылықты жабуға мүмкіндік берді. Енді «Тарифті инвестицияға айырбастау» генерациялау секторындағы жаңартылған тарифтік саясатқа көшу міндеті – 2035 жылға қарай жыл сайынғы инвестицияларды 3 есе ұлғайта отырып, тарифтерді белгілеу тәсілдерін түрлендіру арқылы өндіруші қуаттардың тозуын 15% төмендетуге қол жеткізеді.
Жалпы, ҚР-дағы электр энергиясының құны әлемдегі ең төменгі көрсеткіштердің бірі болып қала береді. GlobalPetrolPrices.com сайтының мәліметінше, 2022 жылдың қыркүйегіндегі жағдай бойынша, ҚР-да электр энергиясының құны 1 кВт·сағ-қа 0,045 АҚШ долларын құрайды. Бұл көрсеткіш бойынша Қазақстан 147 мемлекеттің арасында арзан электр энергиясы бар 30 елдің бірі. Арзан электр энергиясы Қырғызстан мен Өзбекстанда да сақталады: сәйкесінше 0,01 және 0,026 АҚШ доллары. Сонымен қатар, ҚР-да электр энергиясын тұтыну Орталық Азияның басқа елдерімен салыстырғанда бірнеше есе жоғары.
ТМД және Орталық Азия елдері арасында Index Mundi сарапшыларының мәліметінше, электр энергиясын жан басына шаққандағы тұтынудың ең жоғары деңгейі Ресейде (жылына бір адамға 6,4 мың кВт·сағ) және Қазақстанда (4,9 мың кВт·сағ) байқалады. Тұтыну деңгейіне халық үшін электр энергиясының орташа тарифтері мен тиісті елдер азаматтарының орташа табыстарының арақатынасы әсер етеді. Бұл арақатынас электр қуатының қолжетімділік деңгейін көрсетеді. Ең қолайлы жағдайлар дәл сол елдерде байқалады.
РФ-да тарифтер мен кірістердің арақатынасын ескере отырып, орташа жылдық табысқа қолжетімді кВт·сағ көлемі жылына шамамен 232,1 мың кВт·сағ және, тиісінше, айына 19,3 мың кВт·сағ құрайды. ҚР-да да көрсеткіштер ұқсас: орташа жылдық табысқа жылына 221,8 мың кВт·сағ және айына 18,5 мың кВт·сағ.
Саланы дамыту және электр энергиясының тапшылығын азайту үшін тарифтердің өсуін және энергияны тиімді үнемдеуді көздейтін «Тарифті инвестицияға айырбастау» бағдарламасын жедел іске қосу қажет. Өткен жылдардағы халықаралық және қазақстандық тәжірибе мұндай шаралардың тиімділігін көрсетіп отыр. Әйтпесе, Қазақстан энергетикалық тәуелсіздігінен айырылады.